Salainen puumaja


Salainen puumaja -prosessidraama on tarinallinen toimintakokonaisuus ryhmän erityispiirteiden tutkimiseen. Kokonaisuuden edetessä tutkitaan ryhmän ominaisuuksia, vahvuuksia, mahdollisuuksia ja moninaisuutta, sekä käsitellään turvallisemman tilan periaatteita. 


SALAINEN PUUMAJA
1. Aluksi

Tervetuloa Salaiseen puumajaan!

Salainen puumaja on kahden nuoren seikkailijan oma piilopaikka. Puumajassa seikkailijat saavat haaveilla, jakaa, leikkiä, onnistua ja ilakoida muiden katseilta piilossa. Mutta mitä tapahtuu, kun tieto salaisesta puumajasta leviää ympäri kyliä, ja kaikki lapset haluavat mukaan seikkailuun?

Salainen puumaja on draamallinen kokonaisuus, prosessidraama, joka on kehitetty harrastusryhmien ryhmäyttämisen välineeksi. Suunnitteluvaiheessa kokonaisuuden kohderyhmänä ovat olleet 5.-6.-luokkalaiset lapset, mutta kehittelyn aikana olen ilokseni huomannut materiaalin toimivan myös yläkouluikäisille nuorille – ja aikuisille! Kokonaisuuden sisällöt ja painopisteet vaihtelevat kohderyhmästä riippuen, eli se on helposti sovellettavissa monenlaisille ryhmille koulumaailmassa, harrastusryhmissä, työpaikoilla jne.

Työkokemukseni niin harrastus- kuin koulumaailmassa paljastaa, että draamatyöskentely koetaan usein hankalaksi ja työlääksi. Salainen puumaja pyrkii taklaamaan em. haasteita tarjoamalla draamallisen kokonaisuuden, jonka toteuttamiseen ei tarvita valtavia ennakkovalmisteluja tai välineitä. Osallistujat, ohjaaja ja muistiinpanovälineet riittävät, minkä lisäksi tarvitaan tutkivaa otetta ja aikaa keskittyä tarinan äärelle. Ohjeistan seuraavassa osiossa tarkemmin ajankäyttöä ja vaihtoehtoja, mutta huomioithan, että Salaista puumajaa saa muokata ja soveltaa käyttötarkoitukseen sopivaksi.

Lisälukemista prosessidraamasta tarjoavat esim. Allan Owens ja Keith Barber: Draamakompassi 2010 ja Elina Rainio: Prosessidraama ja tutkiva teatterityö 2009. Näitä teoksia olen käyttänyt myös Salaisen puumajan rakentamisessa, ja siteeraan niitä ohjeistuksessani.

Toivon, että Salaisesta puumajasta on mahdollisimman paljon iloa omalle ryhmällesi! Mikäli käytät Salaisen puumajan materiaaleja, jaathan kokemuksesi ja mahdolliset kysymyksesi marja.pylkas@nuorisoseurat.fi tai instagramissa @luovastiliikkuen.

Draamailemisiin!

Marja Pylkäs

Suomen Nuorisoseurat ry

Luovasti liikkuen -projektipäällikkö

Kielten ja draaman opettaja FM

marja.pylkas@nuorisoseurat.fi

0440234401


2. Ohjaajalle

Draamatyöskentely tarjoaa opetukseen ja ohjaukseen monenlaisia hyötyjä. Uuden ryhmän kohtaamisessa eläytyminen ja ryhmätoiminta tarjoavat mahdollisuuden jakaa, kuunnella, oppia ja osallistua, minkä lisäksi draaman kautta voi olla helpompaa lähestyä syvällisempää pohdintaa vaativia aiheita. Salaisen puumajan aiheita ovat turvallisemman tilan periaatteet (säännöt), ryhmäläisten moninaisuus ja vahvuudet, sekä tunnetaidot. Työskentelyn aiheen voi määrittää ohjaaja itse, eli työskentelyssä on mahdollista keskittyä kaikkiin aiheisiin tai valita omalle ryhmälle sopivat. Työskentelyä aloittaessa sen tavoitteet on hyvä olla selkeinä. Salaisen puumajan tavoitteita voivat olla ainakin ryhmähengen vahvistaminen, tutustuminen, keskustelun herättäminen tai yhteisten pelisääntöjen miettiminen.

Salainen puumaja -kokonaisuus koostuu neljänlaisista vaiheista (vaiheet on värikoodattu alla olevaan taulukkoon).

  • Tarinan kuunteleminen
  • Ohjeiden anto
  • Draamaharjoitteet eli tekniikat
  • Keskustelu

Tarinaa kuunneltaessa siihen keskitytään ja rauhoitutaan, minkä vuoksi kuuntelulle kannattaa varata tilassa aivan oma kolonsa. Kuuntelu sujuu parhaiten istuen tai maaten, ei seisten. Tarinan alkaessa sanotaan ”tarina alkaa” ja sen jatkuessa ”tarina jatkuu”. Näin tarinan eteneminen saa selkeän rakenteen.

Ohjeita annettaessa merkityksellistä on kuuntelu ja rauhoittuminen, minkä vuoksi ohjeet kannattaa antaa samassa paikassa, missä tarinaa kuunnellaan. Ohjeistuksessa on tärkeää määritellä, odotetaanko osallistujilta osallistumista omana itsenään vai eläytyneenä puumajalaisen hahmoon (tämä on määritelty taulukossa). Alussa ohjeistukseen kuuluu oleellisena osana draamasopimus, joka sisältää vapaaehtoisuuden periaatteen.

Draamasopimuksen voi sanallistaa esimerkiksi näin:

”Tämä projekti vaatii kaikilta heittäytymistä ja rutkasti mielikuvitusta. Lisäksi tarvitaan yhteistyötä pienissä ryhmissä ja koko ryhmän kesken. Kaikki osallistuvat, eivätkä ainoastaan katso. Kaikkien vastaukset ja mielipiteet ovat yhtä arvokkaita. ”Kenenkään ei tarvitse tehdä mitään, mikä ei tunnu mukavalta, mutta draamatyöskentelyä ei voi tapahtua, jos te ette halua tulla siihen mukaan. Mitä luulette, voisimmeko yrittää ja katsoa mitä tapahtuu?” (Owens ja Barber 1998, 14.)

Draamaharjoitteissa, eli tekniikoissa on runsaasti valinnan ja soveltamisen varaa. Valitse itse ryhmällesi sopivimman tekniikat – enemmän draamatyötä tehneet hyötyvät improvisaatiosta ja ongelmanratkaisusta, kun taas vähemmän aiheen parissa viettäneet ryhmät tarvitsevat strukturoidumpia malleja. Kokeile rohkeasti ja ylläty!

Keskusteluosuudet ovat erittäin merkityksellinen osa prosessidraamatyöskentelyä. Isommassa ryhmässä keskusteluja voidaan käydä pariporinoina, kun taas pienemmässä ryhmässä yhteiskeskustelut onnistuvat myös. Tärkeää on, että keskustelujen antia käydään myös koko ryhmän kesken, ja että kaikilla halukkailla on mahdollisuus olla äänessä. Keskusteluja voidaan käydä työskentelyn edetessä, ja niihin voidaan palata jälkikäteen.

Aikataulullisesti kokonaisuuden ohjaaminen vie noin 90 minuuttia – joskin ryhmästä riippuen ajankäytössä voi olla suurtakin vaihtelua. Mikäli aika uhkaa loppua kesken, on rakennetta aivan sallittua muuttaa myös lennossa. Mikäli käytettävissä on enemmän aikaa (esim. 2 x 90 min oppitunnit, kerhokerrat tms.), tarina voidaan myös jättää kesken, ja sitä voidaan jatkaa seuraavalla kerralla. Tässä tapauksessa on tärkeää, että molemmat kerrat alkavat lämmittelytekniikalla ja draamasopimuksella, ja päättyvät lopetustekniikkaan ja mahdollisesti keskusteluun.

Kokonaisuuden tekniikat ovat käytettävissä ja sovellettavissa monenlaiseen työskentelyyn, ja ne voidaan käsitellä myös irrallisina osioina. Salaisen puumajan tekniikat ovat yksinkertaisia ja liikkumiseen perustuvia, eivätkä ne lähtökohtaisesti vaadi erityisiä välineitä tai aiempaa draamakokemusta. Kokeile siis rohkeasti, ja kerro kuinka kävi!

Antoisia hetkiä Salaisen puumajan parissa!

3. Salainen puumaja -prosessidraama
     3.1 Salainen puumaja
 
     3.2 Salainen puumaja -rakenne (taulukko)
     3.3 Salainen puumaja -tarina


     3.4 Salainen puumaja -liite (kirje naapuripuumajasta)