1. Puhelinsoitto
Puhelinsoitto on nopein ja vaivattomin tapa olla yhteydessä aluetoimistoon. Puhelun aikana kartoitamme mahdolliset ongelmat ja tarpeet joiden pohjalta sovimme seurakäynnistä. Alla on listattuna erilaisiin tarpeisiin kohdennettuja käyntejä.
Aluetoimistolta soitetaan vuosittain tammikuun lopussa ja helmikuun alussa soittokierros joka seuraan. Soiton aikana selvitetään seuran kuulumisien, toiveiden ja murheiden lisäksi mahdollisen seurakäynnin tarvetta. Muistutamme myös tulevista tapahtumista sekä toimintatietojen täyttämisestä nuorisoseurarekisteriin.
Ketkä soittaa: Tammikuun alussa keskuudestamme selvitämme seuroille soittajat.
2. Neuvontakäynti
Jäsenseuralle on voinut ilmetä tarvetta saada lisää tietoa eri toimialoihin liittyvissä asioissa. Esim. Tanssi, teatteri, työllisyys, kerhonohjaajat, knoppikoulutus tapahtumat.
Ketkä menee: Aihekohtaisesti katsomme parhaimman asiantuntijan henkilöstämme. Neuvontakäynti suoritetaan työparin kanssa.
3. Koulutus
Koulutus voi olla jäsenseurojen itse pyytämää, valtakunnallista tai aluetoimiston tarjoamaa.
Ketkä kouluttaa: Koulutusasioissa voimme pyytää tarvittaessa ulkopuolista osaamista, mutta pääsääntöisesti pyrimme keskuudestamme löytämään sopivan kouluttajan. Ulkopuolisia kouluttajia voi olla: Kyt, Skaff, K-S kylät, SHT, Kesli, Nuk-Su tai järjestömme muiden toimistojen työntekijöitä.
4. Juhlat, ensi-illat, yms.
On tärkeää, että osallistumme jäsenseurojemme huippuhetkiin. Soittokierroksella olisi viimeistään hyvä saada selville nämä jäsenseurojen huippuhetket, että voimme ajoissa sopia menijät ja mahdolliset lahjat.
Ketkä osallistuvat: Sovitaan keskuudestamme aina sopivin lähtijä.
5. Alueelliset seurakäynnit
Alueelliset seurakäynnit ovat aluetoimiston etukäteen sopimat päivät eri alueille. Alueellisella seurakäynnillä tavoitellaan useamman jäsenseuran aktiiveja kerralla samaan paikkaan. Alueellisella seurakäynnillä seurat tapaavat toisiaan ja aluetoimiston henkilöstö tulee tutuksi. Tavoitteena 2-4 alueellista seurakäyntiä vuodessa.
Ketkä menevät: 3-4 henkilöä osallistuu alueelliselle seurakäynnille.
6. Kriisipalaverit
Aina silloin tällöin sattuu niin, että jäsenseuramme saattaa joutua hankaliin tilanteisiin syystä tai toisesta. Silloin saatetaan tarvita ulkopuolista kuulijaa.
Kuka menee: Etusijaisesti toiminnanjohtaja, ellei hankala tilanne satu johtumaan hänestä. Siinä tapauksessa pyydämme paikalle ulkopuolisen sovittelijan.
7. Seurantalo/toimitilakatselmus
Seurantalokatselmuksia suoritetaan jäsenseurojen pyynnöstä. Katselmus saattaa liittyä seuran mahdolliseen korjausavustus hakemukseen. Näissä katselmuksissa pyritään käyttämään aina mahdollisesti asiantuntia apua.
Ketkä tekee: Toiminnanjohtaja, Leipää & Kulttuuria, korjaamisen asiantuntijat.
8. Verkostokäynti
Verkostokäynti suoritetaan yhdessä jonkun muun toimijan kanssa. ( toinen yhdistys, hanke) Verkostokäynti voi kohdistua yksittäiseen seuraan, mutta useimmiten pyritään saamaan useampi seura paikalle. Verkostokäynti voi olla avoin tilaisuus useammalle toimijalle.
Ketkä tekee: Verkostokäynnit toteutetaan pääsääntöisesti yhteistyökumppaneiden kanssa
9. Ohjaajakäynti
Nuorisoseuratoiminnan voimavara sekä edellytys ovat osaavat ohjaajat ja ohjaajien jaksaminen.
Ohjaajakäynti on osa ohjaajahuoltoa. On hyvä tehdä seuroihin vierailuja joissa huomion keskipisteessä ovat ohjaajat. Ohjaajien ollessa huomion kohteena, ei sovi kuitenkaan unohtaa johtokuntaa. On erittäin tärkeää, ainakin osa johtokunnasta olisi samanaikaisesti paikalla. Silloin reaaliaikainen tieto kulkee ohjaajalta johtokunnalle ja toisinpäin.
Ketkä tekee: Toiminnanjohtaja yhdessä ohjaajahuollosta vastaavien kanssa.